Economia României şi conexiuniile ei cu Marea Britanie 1938-1940
1. Economia
României şi conexiuniile ei cu Marea Britanie 1938-1940
România era o ţară exportatoare de cereale şi materii prime (mai ales
petrol) a cărei economie depindea de importuri, de manufactură, de utilaje
performante moderne menite să modernizeze industria, in special cea agricolă şi
extractivă. Modernizarea industriei a depins de imprumuturi străine şi
investiţii, cu variabile şi constante care a dus România in postura de a
promova o legislaţie anti-straină şi naţională. Din acest motiv România era
vulnerabilă in faţa acelui stat care achiziţiona mari cantităţi de cereale sau
alte produse agricole ori petroliere in schimbul tehnologiei industriale sau
militară.
Marea Unire, cu elementele ei specifice
şi
consolidarea pozitiei Romaniei in perioada interbelica pe plan european a dus la întărirea
potenţialului economic al sau, a creat condiţiile necesare
fructificării la scară naţională a bogăţiilor solului si subsolului, a
accentuat ponderea industriei în ansamblul economiei naţionale. Politica
externă comercială ce cuprindea acorduri comerciale, tariful vamal şi cele care
formau cadrul juridic şi politic al schimburilor de mărfuri ale României era
determinată de interesele statului. Legăturile
economice tradiţionale au căpătat un cadru geografic-statal adecvat, au fost
lichidate barierele vamale ridicate de fostele imperii pe teritoriul românesc,
ceea ce a asigurat pieţei interne o deplină unitate. Modificarile survenite în
perioada interbelică au demonstrat o evoluţie pozitivă a economiei naţionale. In
1938,
industria producătoare de mijloace de producţie deţinea o
pondere de 45,5%, iar
cea producătoare de mijloace de consum de 54,5% din totalul producţiei industriale, ceea ce indica o
sensibilă apropiere între cele două mari grupe.
Dacă luam in considerare ramurile industriale, valoarea producţiei se prezenta
astfel: l ) chimică
(inclusiv petrol); 2) metalurgică; 3) textilă; 4) electrotehnică; 5) pielărie; 6) hârtie si arte grafice; 7) alimentară. Contribuţia
ramurilor economiei naţionale la produsul social si la venitul naţional, în 1938,
era următoarea:
Ramura
|
Produsul social %
|
Venitul naţional %
|
Industrie
|
39,0
|
30,8
|
Agricultură si silvicultură
|
30,1
|
38,1
|
Construcţii
|
5,4
|
4,4
|
Transporturi
|
6,4
|
6,5
|
Circulaţia mărfurilor
|
11,2
|
14,9
|
Alte ramuri
|
7,9
|
5,3
|
Ramurile
neagricole (industria, construcţiile, transporturile) aveau o pondere de 50,8%
în produsul social si de 41,7% în venitul naţional. Din aceste date putem afirma că
România se transformase dintr-un stat agrar intr-un stat
agrar-industrial. Titulatura de stat agrar si industrial poate fi sustrasa si
din faptul ca 10,2 % din totalul populatiei active in 1939 lucra in industrie. Predominante erau întreprinderile
industriale mici. Enciclopedia României constata că 98,8%
din totalul întreprinderilor aveau mai puţin de 20
de persoana, în timp ce întreprinderile cu peste 200
de persoane aveau o pondere mai mică de 0,1%.
De-a lungul întregii perioade interbelice s-a menţinut o
suprapopulaţie rurală, adică o forţă de muncă disponibilă în lumea satelor,
care nu-si găsea plasamentul dorit în activităţi economice din mediul urban.
Provinciile istorice unite în 1918
s-au integrat în activitatiile economice ale ţării,
aducand un plus de tehnica si mana de lucru si contribuind astfel la
dezvoltarea Romaniei. Acest
element poate fi sustras prin boomul schimburilor comerciale si din dinamismul
vieţii lor economice. Astfel, din numărul societăţilor anonime industriale
existente în 1939 în
Transilvania, aproape trei sferturi erau înfiinţate după 1918.
Indicatorul cel mai elocvent privind dezvoltarea
economică a unei ţări este venitul
naţional pe locuitor, în 1938, acesta se prezenta astfel: România -
110 dolari (alte surse indică 94
de dolari); Turcia - 62 dolari, Grecia - 76 dolari, Portugalia - 81 dolari, Bulgaria - 89 dolari, Polonia -94 dolari, Iugoslavia - 106 dolari, Ungaria -108 dolari, Franţa - 146 dolari, Anglia - 490 dolari, S.U.A. - 512 dolari (cel mai înalt din lume la acea dată).
Pentru anul 1939 capitalurile investite in intreprinderile publice economice,
in institutiile cu caracter divers si in institutiilecu caracter social
atingeau suma de 154,8 miliarde lei. Cifra aceasta depasea capitalul din
intregul sector privat comercial şi industrial. Deoarece extinderea redusă a
sectorului privat in raport cu cel al statului putem afirma că ordinea
economică romanească nu intra in parametri uneia de tip Occidental.
Economia
Romaniei era de tip interventionist in care statul, prin vocea sa regele Carol
al II lea putea interveni pentru a acorda prioritate anumitor proiecte sau
pentru a le stagna sau anula. Schimburile efective de marfuri aveau loc intre
societati mixte si firme comerciale particulare direct cu participarea bancilor
sau prin intermediul unor societati specializate, statul intervenind prin
incasarea taxelor vamale. In 1938/1939 incasarile din taxele de export
reprezentau 0,5% din valoarea exportului iar cele in import au scazut datorita
modificarii structurale a importului in favoarea semifabricatelor si materiilor
prime, cat si a scutirilor de taxe la import, acordate industriilor pentru
inzestrarea armatei in continua urcare intre anii 1936-1939.
In
luna martie 1939 comertul exterior al Romaniei cu statele din Europa se
prezenta in felul urmator: Anglia import 108 954 si export 264 175 ( in 1000
lei), Franta import 77 732 si export 25 226, Cehoslovacia import 143 874 si
export 74 763, Germania import 452 480 si export 384 294.
Din aceste statistici simple putem concluziona ca Berlinul in luna martie detinea primul loc in
schimburile comerciale cu Bucurestiul, pozitie detinuta pana la declansarea
contraofensivei economice britanice in Romania. Statul actiona direct in
balansarea comertului pentru a obtine o crestere a execedentului. Acest demers
era realizat prin contingetarea importului, in sensul limitarii importului
anumitor marfuri la cantitate, valoare si provenienta prevazuta de o Comisie superioara
de contigentare. Aceasta actiune urmarea comprimarea importului pentru
asigurarea soldului favorabil al balantei comerciale si stimularea exportului.
Incepand cu 1938 statul roman a promovat o politica economica privind
participarea sa la diviziunea international a muncii pentru a redresa economia
nationala. Tara avea nevoie de valuta forte ca urmare a cresterii importului
pentru industrializare si inzestrarea armatei cat si pentru necesitatiile
serviciului datoriei externe. In aceasta perioada se poate observa o mai ampla
interventie a statului in economie si finante cu scopul declarat de a intari
capitalul autohton in raport cu cel strain. Cea
mai importanta cota din exporturile romanesti provenea din vanzarea produselor
petroliere. Mitita Constantinescu aprecia in 1938 ca Romania “exporta produse ieftine
si importa produse scumpe” iar economia tarii era fragila ce se baza pe
exportul unor produse limitate cu preturi fluctuante. Evolutia
productiei industriale ajunsese in 1938 la o crestere cantitativa de aproape
32%. Crestere ce s-a datorat masurilor cu character protectionist promovate de
stat dar si a politicii de investitii impusa de stat si uneori de
intreprinderile particulare. Printre masurile protectioniste s-au aflat: ridicarea
tarifelor vamale, restrangerea impozitului la bunurile de consum ce puteau fi
produse in tara, prima de export, incurajarea unor subramuri sau “mari
intreprinderi industriale de tehnicitate”, sporirea volumului comenzilor de
stat prin acodarea de avansuri asupra comenzilor si prin creditarea de catre
Banca nationala si alte banci specializate si avantaje de ordin fiscal. In
ciuda faptului ca moneda României era depreciată, ţara era singura din Europa
centrală şi de est, care situată lângă frontierele Rusiei poseda importante
zăcăminte de petrol şi de aur.
In 1938 s-a infiinţat Ministerul
Economiei Naţionale ce intărea politica statutului de intervenţie asupra dezvoltării
economiei. S-a format şi o comisie specială care să studieze problemele dezvoltării
şi incurajării industriei. Intreprinderile “Malaxa” şi “Resiţa” se aflau la nivelul
celor mai inalte corporaţii mecanizate din Europa. In august 1938 Consiliul de
Miniştri stabilea ca devizele ce proveneau de exporturi normale de cereale şi
derivate, plante leguminoase, seminţe oleaginoase, să fie cedate Băncii
naţionale in proporţie de 70% iar restul să fie lăsat la dispoziţia
exportatorilor liberi. In perioada interbelică şi in preajma celui de al doilea
lea război mondial, Franţa şi Anglia au fost principalii creditori ai României.
Cele două ţări deţineau 42,04% din totalul datoriei publice. In 1938 Germania ocupa
primul loc in exportul României (26,5%) iar in ceea ce priveşte importul
ponderea cea mai mare o aveau ţările cu valută forte precum Marea Britanie,
Franţa sau Belgia (25,7%). Tot in acest an in totalul exportului ţării,
ponderea produselor petroliere era de circa 41% faţă de exemplu 15% in 1924.
Oricum dupa Conferinta de la Munchen expansiunea germane in Rasarit si implicit
in Romania era vazuta ca un lucru normal de cabinetele democratiilor
occidentale chiar cercurile oficiale britanice ofereau statelor din aceasta
zona a Europei sfaturi de a nu se opune legitimei expansiuni germane insotite
de precizarea ca “Marea Britanie recunoaste extinderea fireasca a hegemoniei
germane spre Europa rasariteana.”
Avand ca subiect perspectivele economiei romanesti in cadrul noii “ordini
europene”, economistul britanic Chisholm scria in articolul “Probleme noi ale
Romaniei” publicat la 1 noiembrie in “The Daily Telegraph and Morning Post” ca
“Romania trebuie sa manifeste intelegere asupra faptului ca Marea Britanie nu
poate, din pricini istorice, geografice si economice, sa inlocuiasca, ci numai
sa desavarseasca comertul pe care Romania il intretine cu Germania”, o astfel
de politica “ a gasit intelegere atat la Berlin, cat si la Londra, iar
interesele britanice si cele germane se pot concilia, potrivit de altfel si
interesului romanesc.”