Platon

Platon

Platon s-a nascut in 427 i Ch. la Atena  si facea parte dintr-o familie aristocratica ateniana legata de conducatori vechi ai Atenei precum Codrus sau Solon , traind pana la varsta de 80 de ani. Inca din tinerete a avut parte de o educatie completa , instruit artele cele mai apreciate de greci muzica , pictura si gimnastica. Numele sau adevarat era Aristocle , Platon fiind doar o porecla data de profesorul sau de gimnastica. Multi scriitori au redactat opere despre viata lui Platon totusi scrierile vechi nu s-au pastrat doar cele scrise cu trei decenii dupa moartea sa. Sursele antice care ne-au parvenit provin de la Apuleius, Diogene Laertiu, Olimpiador si putine indicatii biografice de la Filodem, Cicero, Cornelius Nepos , Seneca, Plutarh.
      In decursul celor 80 de ani ai sai , Platon a asistat la caderea Imperiului Atenian si a fost martor la inceputul Imperiului condus de Filip al Macedoniei. Platon apare ca un izvor de gandire , vesnic tanar pentru sirul sau lung de discipoli. Uni filosofi au considerat ca tot ceea ce s-a facut in filosofie din antichitate pana in prezent nu ar fi decat o reproducere a gandiri platoniciene. Americanul Emerson spunea : „De la Platon provine tot ce se scrie si se discuta intre oamenii de gandire”.
     Platon nu era adeptul invatarii prin citire considerand ca lectura cartilor este o treaba facila pentru oamenii care nu vor  sa faca eforturi. Tot el spunea ca studiul cartilor dauneaza spiritului. Aceasta convingere si-a exprimat-o ganditorul grec in dialogul Fedru. Aici este prezentata o discutie intre zeul Teuth care lauda faraonului importanta descoperiri sale si aceea fiind scrisul. Zeul argumenta ca cu ajutorul scrisului stiinta si memoria egiptenilor se vor mari. Regele ii raspunde ca scrisul va produce uitarea in suflete si ii vor face pe oameni sa citeasca mult dar sa invete putin devenind astfel ignoranti.
    Platon este impotriva cartilor considerand ca adevarata formare a omului cult se face numai printr-o studiere corecta a filosofiei. Cunoasterea ei fiind conditionata de o transformare intelectuala si morala a spiritului. Intr-un alt fragment din dialogul Fedru , Platon prin intermediul lui Socrate arata cateva din dezaajantavele folosirii scrierii sau a picturii. Socrate ii explica in dialog unuia din personaje pe nume Fedru ca odata ce ti-ai asezat gandurile pe hartie, literele raman intr-o forma definitiva ce nu mai pot fi schimbate. Asa se intampla si cu pictura, ea arata imagini viu colorate dar daca ii pui o intrebare aceasta iti va oferi decat o tacere grava. Putem spune ca cartea este capabila sa reimprospateze amintirile, dar nu si stiinta gata facuta , Platon considerand ca adevarata carte unde se poate citi adevarul este doar spirit. Totusi Platon desi avea rezerve fata de litera scrisa el a redactat un numar impresionant de scrieri.
     In opera Dialoguri Platon pune in evidenta caractere si credinte , patimi si aspiratii asemenea unei opere dramatice plina de viata. Numarul de dialoguri este de patruzeci si doua de scrieri din care doua nu sunt redactate sub forma de dialog. Dialogurile de tinerete ale lui Platon sunt : Apologia lui Socrate, Criton, Eutifron, Lahes, Ion, Lisis, Protagora si Gorgias. Dialogurile de maturitate a caror data de redactare ar fi inceput pe 387 data infiintari Academiei sunt : Menon, Eutidem, Cratil, Mepexen , Banchetul, Fedon , Republica, Fedru si Teetet.  Dialogurile de batranete au fost scrise dupa a doua intoarcere din Sicilia prin 366 si sunt Parmenide , Sofistul, Politicul , Fileb, Timeu, Critias si Legile.
     In Dialogurile de tinerete predomina personalitatea si ideile lui Socrate iar ceilalti interlocutori sunt pe locul doi. In aceste scrieri Platon incearca sa dea lumii o imagine fidela a mentorului sau Socrate. Odata cu trecerea timpului Platon uita de moartea mentorului sau Socrate iar lucrarile sale devin legate de propria conceptie filosofica desprinzandu-se de fosta influenta socratica. In Dialogurile de maturitate Socrate nu lipseste dar este situat langa ceilalti interlocutori facand astfel ca discutiile sa dobandeasca amploare.
         Nu putem sti cu exactitate ce teorii filosofice a incercat sa sustina Platon in Dialogurile sale pentru-ca cercetatorii filosofi nu s-au pus de acord la ceea ce a vrut ganditorul grec sa exprime, dar stim ce probleme a pus in scrierile sale. In Dialogurile de tinerete : in Lisis se cauta definitia amicitiei, in Carmide aceea a intelepciunii, in Eutifron a pietatii, in Lahes definitia a curajului, iar in Criton respectarea legilor. In Protagora si Gorgias domina preocuparile de ordin moral-educativ in care tema centrala este determinarea adevaratului inteles al adevarului.
        In Dialogurile de maturitate avem in Menon ca tema centrala posibilitatea de invatare a virtutii, in Cratil se pune problema insusirii cuvintelor pentru a putea exprima idei si lucruri , in Banchetul avem tema iubirii dar pe un plan cosmologic, ontologic pentru-ca in aceasta opera se certeaza natura in sine a iubirii dar si rolul acesteia in Univers. In Fedon se pune problema nemuririi si a naturii sufletului. Republica apare ca o scriere in care apare definirea dreptatii si discutii despre natura existentei, a universului si posibilitatiile ale cunoasterii si mijloacele educatiei. In Fedru apar teme complexe precum iubirea, retorica, natura sufletului, nemurirea iar in Teetet este tratata natura stiintei. In Parmenide este tratata problema existentei.
        In scrierile de batranete revin la o simplitate asemanatoare Dialogurilor de tinerete. In Fileb apare problema binelui suprem iar in sofistul si politicul se cauta definitia obiectelor din viata de zi cu zi a oamenilor mai precis a adevaratului invatat si a adevaratului om politic. In Timea este pus in discutie originea universului, In Legile este pusa problema celei mai bune constitutii politice dar si discutii despre psihologie si teologie. De-a lungul evolutiei dialogurile s-au transformat in scrieri de morala, filosofie avand un punct de plecare de ordin moral.
        Dialogurile sunt expuneri ale unei doctrine personale, complete, unitare si lipsite de goluri fiind relatari ale unor dezbateri intre personaje cu vederi diferite in jurul unor teme cu caracter filosofic. Socrate poate fi considerat purtatorul de cuvant al autorului, un autor care lipseste si astfel ne pune in imposibilitatea de a-i stii cu adevarat ideile. Problemele prezentate  in Dialoguri sunt expuse sub forma unor discutii libere ce trec de la o tema la alta, desfasurandu-se in voia inspiratiei momentului. In nici unul dintre dialoguri nu este tratata doar o singura problema ci mai multe legate,  intre ele ce nu pot fi separate. Totusi Republica, Sofistul, Politicul si Legile au o tema dominanta ce este vizibila. Platon prin intermediul invatamantului sau oral de la Academie si-a lasat multe teorii nescrise care nu se regasesc in dialoguri. Acest detaliu ne face sa credem ca Platon atat in scrierile sale dar si in invatamantul sau oral nu a putut sa prezinte o conceptie filosofica personala.

Platon

Postări populare de pe acest blog

Targoviste - un oras atemporal

Vlad Tepes, date biografice

Dezvoltare economica, definitii pentru domnul Boc