Platon - Un tom al intelepciunii
Platon, un tom al intelepciunii
Platon pe tot parcursul sau ca conducator al Academiei nu a lasat o
doctrina anume ci doar indrumari spre cercetarea adevarului. In interiorul
Academiei vor domina pe rand pitagorismul, scepticismul, electismul tocmai ca lipsea o
doctrina oficiala. Cu timpul opera lui Platon a depasit granita propriei
Academii devenind un obiect de interes mai larg, astfel Caius din
Pergam a intreprins in a doua jumatate a secolului al II lea redactarea unui
manual de filosofie platoniciana editat de catre Albinius in noua carti
intitulate „ Rezumat al doctrinei lui Platon „ El era un ganditor care evolua
in continuu deoarece acesta isi rectifica mereu opiniile. Dialogurile nu sunt
opera unui dogmatic ci ele capata forma cea mai potrivita pentru aspiratia spre
o cunoastere dornica de adevarul absolut care sa fie pus la dispozitia unui
ideal umanitar. In opera Scrisoarea a VII a , Platon declara ca nu a scris
nimic in legatura cu teoriile sale proprii chiar el ii dezaproba pe cei care
cor incerca sa faca acest lucru pe viitor. El mai spune ca o cunoastere a
naturii este accesibila numai celor „alesi” si ca aceasta consta intr-o
iluminare spontana si brusca a spiritului.
Multi
filosofi considera ca Dialogurile apar mai mult ca un joc decat ca o opera
menita sa instruiasca. Autorul stie cat valoreaza cunoasterea adevarului dar
vede mai important sa faca ca prin mostenirea sa oamenii sa parcurga un drum
propriu in atingerea conceptului de adevar. Meritul lui Platon ca filosof a fost
acela ca nu s-a legat numai de o singura teorie care i-ar steriliza gandirea ci
a tratat mai multe teorii incercand mereu sa gaseasca solutii corecte.
In
redactarea Dialogurilor este prezenta aceea sare atica o finete pe care Platon
a implementat-o din simplul motiv ca rezida in Atena oferind lumii adevarate
drame ale gandirii. Platon in doctrina sa
considera ca obiectul simturilor este ceea ce nu dureaza niciodata ,
nici un calitate, nici in cantitate si ca este mereu in curgere si in
schimbare. Tot el spunea despre obiectul gandirii ca este in asa fel incat de
la el nu se ia si nu se adauga nimic.
Platon,
parafrazand un principiu aristotelic, desi isi iubea doctrina si adevarul
considera ca adevarul este cel mai important si mai presus de orice. Lecturile
lui Platon dau dovada de imaginatie pornind de la mit dar un mit prins in
tesatura filosofica in care desfasurarea poetica este condusa de filosof
pretutindeni prezent.
Timp de
opt ani Platon a fost prieten cat si discipol a lui Socrate de la care a
preluat tehnica dialogului. Dupa moartea lui Socrate mult afecta Platon pleaca
din Atena impreuna cu cativa prieteni de-ai fostului sau mentor la Megara unde
locuia si profesa Euclid.
Aici a ramas 3 ani dupa care plecat spre
Egipt la Heliopolis in Delta apoi la Cirene unde l-a vizitat pe Arhitas si
ultimul drum in Sicilia in orasul Siracuza unde s-a intalnit cu Dionisie I .
In Egipt
Platon a intrat in contact cu Colegiul clerical de la Heliopolis de unde a
observat si asimilat o parte din stiinta preotiilor egipteni. Toate calatoriile
lui Platon au luat sfarsit in 395 i Hr . datorita izbugnirii razboiului
Corintului in care erau angajate Atena si Sparta. El s-a intors pentru a-si
indeplini datoriile de militar atenian. Dupa sfarsitul razboiului Platon a
redactat dialogurile sale de tinerete mai ales pentru a restabili imaginea
patata a lui Socrate.
In 388 i
Hr Platon a plecat spre Tarent unde il cunoaste pe Arhitas guvernatorul cetatii cu care a purtat numeroase
discutii filosofice. Ajunge in Siracuza unde este primit cu mari onoruri de catre Dionisie dar care ii va pregati o
plecare de dusman deorece dupa un schimb de replici mai acid , principele il va
da pe Platon pe mana unui soldat spartan pe nume Polis care l-a vandut pe
ganditorul grec in insula Egina. Aici Platon a fost rascumparat de catre
Amiceris , un negustor bogat din Cirena care i-a redat libertatea. Cativa din
cercul apropiat al lui Platon au strans 3000 drahme pentru a-i restitui bani
lui Amiceris dar acesta din urma a refuzat. Cu acesti bani au cumparat o mica
proprietate in vecinatatea Atenei ce era alcatuita dintr-o gradina , o casa si
o biblioteca .Aceasta institutie purta numele de Academie dupa numele eroului
Academos. Initial Academia a fost infiintata legal sub forma unei comunitati
religioase a muzelor dar membri ei se ocupau de studierea virtutii, adevarului
si al frumosului. In cadrul Academiei Platon si-a trait ramasul vietii timp de
40 de ani unde a predat filosofia.
Dialogul
„Banchetul” . A fost un monument literar dedicat in onoarea lui Socrate in care
au fost intercalate cu maiestrie temele filosofice cu simbolurile mitice.
Partea esentiala a acestei lucrari este dedicata modului de viata a lui Socrate
o paralela cu modelul filosofului. In acesta opera figura lui Socrate domina
intregul dialog , prezentat sub forma unei povestiri , relatata de Aristodem
care istoriseste prezenta lui Socrate la un banchet oferit de poetul Agaton in
cinstea victoriei sale in concursul de tragedie. Sosirea cu intarziere a lui
Socrate la banchet era una obisnuita
deoarece acesta ramanea multa vreme
neclintit intr-un loc pentru a medita. Participanti la banchet isi expuneau
calitatiile de orator in cinstea si onoarea lui Eros pentru ca apoi sa
intervina Socrate cu un dialog mai lung decat toate celelalte la un loc. La
sfarsitul banchetului soseste si Alcibiade care aduce un amplu elogiu lui
Socrate in care particularizeaza toate aspectele personalitii lui. Spre
sfarsitul banchetului doar Socrate impreuna cu Agaton si Aristofan mai erau
treji si care continuau sa bea dintr-o cupa mare si sa discute despre iubire.
In cele din urma Socrate s-a ridicat si a plecat spre Liceu unde a si-a facut
baia si si-a continuat ziua normal. Aceasta normalitate a fost comentata in
versurile lui Holderlin despre inteleptul care stia sa suporte intensitatea fericirii daruite de zeu si
in cele din urma comentata si de Nietzsche despre intelept care parasea banchetul si stia sa treaca pragul mortii.
Opera
„Banchetul” redactata de Platon imortalizeaza figura lui Socrate ca filosof,
adica un om care incearca prin felul sau de a fi si actiunile pe care acesta le
intrepatrunde sa-i faca pe ceilalti sa aspire si sa aprofundeze una din cele
mai importante stari ontologice transcendente
care este intelepciunea. Predomina dorinta de a rodi , de a atinge
nemurirea prin intermediul faptelor. Platon considera ca cel mai inalt rol al
minti il constituia stapanirea de sine si dreptatea care era necesara pentru oranduirea
cetatiilor. Definirea filosofiei propuse de Platon in „Banchetul” va marca
intr-o maniera definitoare viata filosofica a Antichitatii. Comunitatea de
viata si dialogul dintre maestru si discipol in cadrul unei scoli reprezenta in
conceptia lui Platon definirea filosofiei.
Platon
nu este singurul care a intemeiat o institutie scolara dedicata studierii si
educatiei filosofice in aceea epoca. Un numar redus de adepti ai lui Socrate
precum Antistene, Euclides din Megara , Aristip din Cyrene, Isocrate au creat
si ei asemenea institutii dar Academia lui Platon va avea rasunet atat in
vremea sa , dar va dainui si de-a lungul timpului datorita membrilor sai si
calitatiile sale in ceea ce priveste organizarea sa.
Anticii
considerau ca originalitatea lui Platon consta in faptul ca a realizat o
sinteza intre Socrate si Pitagora pe
care la cunoscut in urama unei calatorii in Sicilia.Platon a luat de la cei el
le-a considerat utile in dezvoltarea sa intelectuala, de la socrate a invatat
metoda dialogului,ironia si interesul pentru problemele vietii,iar de la
Pitagora a mostenit pasiunea si formarea prin matematica in cunoasterea
naturii, nobletea gandirii si permiterea formarii unei comunitati de viata
intre filosofie. Platon ii recunoaste meritele lui Pitagora in domeniul
stiintelor in opera sa „Republica” in care ii aduce un elogiu acestuia spunand
ca Platon a fost iubit incat a dat oamenilor si generatiilor viitoare o „cale”
numita „pitagoreica” o cale ii deosebea pe cei care o practicau de ceilalti
oameni.
Prima
intentie a lui Platon a fost una politica , acesta credea in posibilitatea de a
schimba viata politica prin educarea filosofica a oamenilor aflati la putere in
cetate. In lucrarea autobiografica a lui Platon in „Scrisoarea a VIIa „ gasim
indici care sa intareasca intentia sa politica. In aceasta lucrare povestea cum
in tinerete sa voia ca si ceilalti tineri sa se ocupe de treburile cetatii si
chiar de tanar a aflat mai ales dupa moartea lui Socrate ca regimul politic al
cetatii era nesatisfacator si eficient doar in anumite domenii. Pentru Platon
„sarcina sa de filosof „ era sinonima cu cuvantul actiune, el nu vroia sa fie
doar un bun vorbitor dar incapabil de actiune. Multi dintre elevi sai de la
Academie au jucat diferite roluri politice in diverse cetati fie ca erau
sfatuitori ai suveranilor, fie ca legiuitori sau oponenti ai tiraniei.
Platon vroia sa inzestreze tinerii politici cu o cunoastere superioara bazata
pe o metoda riguroasa rationala, inseparabila de iubirea binelui si de
transformarea pozitiva interioara a omului. poezii
Pentru a-si pune in aplicare aceasta
intentie politica Platon a trebuit sa creeze o comunitate intelectuala si
spirituala care sa formeze oameni noi. Unul din cei care descriu viata in
Academia lui Platon este Dicaiarchos, un discipol al lui Aristotel care insista
asupra faptului ca membri Academiei traiau ca o comunitate de oameni liberi si
egali care aspirau la virtute si cercetare in comun. Conform principiilor lui
era vorba de o egalitate geometrica, acordandu-i-se fiecaruia onorarii dupa
merite si dupa nevoi. Platon crease un mediu educativ separat de cetate in care
membrii sai adoptase un stil de viata dezinteresat de studiu si practica
spirituala. Platon este cel care a institutionalizat intr-o scoala conceptia
socratica a educatiei prin legatura vie si prin iubire , educatia facandu-se in
interiorul grupului, cercului de prieteni in care va domina o atmosfera de
iubire. Despre functionarea institutionala a Academiei avem putine informatii
dar stim ca aveau doua categorii de membri, pe de-o parte cei varstnici
cercetatori si dascali iar pe de alta parte avem tinerii studenti. Tinerii au
jucat un rol important in alegerea lui Xenocrate ca
succesor al lui Platon. De remarcat ca in Academia lui Platon eleve au fost si
doua femei Axiothea si Lastheneia. Cei care se ocupau cu educarea tinerilor cei
varstnici erau Speusip, Xenocrate, Euxodos din Cnidos, Heracleide din Pont si
Aristotel. Aristotel ramanand timp de 20 de ani ca discipol si ca invatator. Acesti
educatori erau filosofi, savanti, astronomi si matematicieni de prima mana
precum Euxodos si Theaitos. Stiintele matematice aveau un rol important in
cadrul educatiei dar ele nu constituiau decat o prima etapa in formarea
filosofului,fiind destinate sa purifice spiritul avand o finalitate etica. In
Academie un rol aparte il aveau exercitiile dialectice. In vremea lui Platon
dialectica era o tehnica de discutie supusa unor reguli precise. Un exemplu de dialectica
: era formulata o propozitie interogativa de tipul „ virtutea se poate invata
?” unul ataca propozitia iar altul o apara. Dialectica invata cum sa pui
intrebarile dar si cum sa raspunzi dejucand cursele interlocutorilor, aceasta
forma obisnuita de invatare a rezistat pana in secolul I i Hr.