Afacerea Tilea
„
Afacerea Tilea” şi consecinţele ei asupra politicii Londrei faţă de România.
Incepând cu
luna martie, liderii politici ai Europei se asteptau ca situaţia internaţională
să işi atingă punctul maxim de incordare, aversiunile dintre Marea Britanie şi
aliaţii ei pe de o parte şi Germania cu aliaţii ei pe de altă parte, erau pe
punctul de a impinge Europa spre un nou război cu implicaţii mondiale. Care va
fi pasul urmator al Reichului nazist? Era intrebarea care se afla in fundalul
discuţiilor din cabinetele europene ce aveau ca scop menţinerea păcii europene. Diplomaţia
româna conştientă de consecinţele abandonării României de către puterile
occidentale a recurs la mijloace, nu tocmai prezente in cărţile de etică
diplomatică, dar a căror scop era atragerea atenţiei Angliei, in principal,
asupra pericolului in care se afla Bucureştiul după dispariţia Cehoslovaciei şi
ocuparea Ucrainei Subcarpatice de Ungaria. Interesele politice şi economice
britanice erau mai mari in România decât in Cehoslovacia deoarece România
impreună cu Inţelegerea Balcanică reprezentau o barieră defensivă importantă
pentru poziţia Marii Britanii in Mediterană. Reginald Hoare era convins că
guvernul de la Bucureşti „preţuia” mai mult sfaturile venite de la Londra decât
cele de la Paris şi in această situaţie, transmitea el lordului Halifax, că este
imperativ ca Marea Britanie să acţioneze ca un „protector” stabil al României.
Un
rol important in intensificarea relaţiilor dintre Marea Britanie şi România l-a
avut Legaţia română din capitala engleză, care se afla sub conducerea lui V.V.
Tilea. Pe 1 martie ministrul de externe de la Londra, Viorel Virgil Tilea
conform procedurilor de politica externă, a prezentat la Foreign Office lista
cu personalul misiunii diplomatice a României ce ii cuprindea pe: ministrul
Matyla Costiescu Ghika, consilierul legaţiei Radu Florescu, ataşatul militar
Gheorghe Dumitrescu, consilierul de presă Dumitru Dimancescu, ataşatul
comercial Alexandru Bianu, ajutorul ataşatului militar căpitan George Emil
Iliescu şi secretarii de legaţie Victor Starcea şi Ion Vardela. La
numirea lui Tilea, in calitate de ministru de externe, la Londra, Grigore
Gafencu declara că noul reprezentant in capitala britanică, va fi „ interpretul
simţămintelor româneşti de simpatie de inaltă preţuire.”
Ministrul plenipotenţiar român de la Londra,
V.V Tilea s-a prezentat pe 14 martie 1939 la Foreign Office, in calitate de
„particular” pentru a-şi exprima ingrijorarea, cu privire la evoluţia situaţiei
politice din Cehoslovacia.
Temerile sale erau legate de repercusiunile care, destrămarea statului
cehoslovac, le-ar fi avut in regiunea Europei Centrale şi de sud-est şi in
primul rând faţă de România.
Procesul pe care l-a folosit Germania pentru a induce Slovacia, sublinia
diplomatul roman, să-şi declare independenţa poate fi folosit şi in alte ţări
precum croaţii din Iugoslavia sau in Transilvania pentru a se desprinde de
România. Tilea işi exprima speranţa că Londra nu va rămâne pasivă la acţiunile
Germaniei deoarece o asemenea atitudine ar avea un „efect dezatruos asupra
onoarei Marii Britanii in rândul statelor din centrul Europei şi in Balcani”.
Diplomatul român mai relata că vizita lui Stanley Hudson la Berlin, preşedintele of The Board
of Trade, după dezmembrarea Cehoslovaciei, ar putea fi interpretată in centrul
şi sud-estul Europei ca o renunţare a Regatului Unit in determinarea lor de
a-şi menţine interesul in această parte a Europei.
Din acest motiv V.V Tilea propunea pentru a rectifica o astfel de impresie, ca
guvernul britanic să ridice la grad de ambasadă legaţiile sale din România,
Iugoslavia şi Grecia şi să facă publică trimiterea misiunii comerciale
britanice la Bucureşti.
Grigore
Gafencu pe 16 martie 1939 ii trimitea lui V.V Tilea o telegramă prin care ii
solicita acestuia să intervină neintârziat la Foreign Office cu scopul „să
atragă cu toată apăsarea atenţia guvernului britanic asupra uriaşelor consecinţe
pe care le poate avea nu numai pentru Europa centrală, ci şi pentru intreaga
Europă, credinţa, care se intăreşte tot mai mult şi pe care nici o declaraţie şi
nici un fapt pornit din Apus nu o ingrădeşte, că nu mai este decât un singur
arbitru in Europa care hotăreşte de siguranţa , de neatârnarea şi de pacea naţiunilor”.
Acest ordin venit de la Bucuresti a fost indeplinit de Tilea care in
dupa-amiaza aceleiasi zi s-a prezentat la sediul ministerului extern londonez.
Intrevederile diplomatului român cu reprezentanţii de la Foreign Office se
desfăşurau intru-un moment când trupele germane ocupaseră restul Cehoslovaciei
şi cand Berlinul anunţa Europa că Wehrmachtul trimis să pună capăt „regimului
de teroare” la care erau supuşi germanii, luase sfârşit şi că era inceputul
unei perioade de ordine şi lege. Hitler işi incălcase promisiunea dată la
Munchen democraţiilor occidentale şi demonstrase fără echivoc că nu putea fi
oprit de tratate.
Pe 16 martie,
ministrul român se prezenta din nou la Foreign Office, tot in calitate de
„particular”, acum ii menţiona interlocutorului său, Sir Orne Sargent,
subsecretar de stat in ministerul de externe britanic, despre existenţa unor
informaţii „secrete şi de altă natură” ale guvernului de la Bucureşti, conform
cărora Germania plănuia in următoarele luni, dezintegrarea României şi
transformarea ei intr-un protectorat.
Deşi vorbea in calitate de „particular” V.V Tilea dorea sa afle in ce masura
Romania poate conta pe ajutorul Marii Britanii in cazul unei ameninţări germane
de proporţii.
De altfel potrivit acelor surse, guvernul român avea motive să creadă că
Germania urma să reducă Ungaria la stadiul de vasal şi că metoda dezintegrării
României va fi cea pe care a folosit-o in cazul cehoslovac. Diplomatul român
stăruia şi asupra faptului ca România avea un contract cu guvernul ceh pentru a
echipa 4 divizii, echipament care intrase in posesia germanilor, drept urmare
Tilea intreba dacă Londra poate oferi un credit de 10 milioane de lire
sterline, cum a procedat cu Turcia, banii cu ajutorul căruia guvernul român
urma să cumpere material de război in mod primar din Marea Britanie, Belgia sau
Statele Unite ale Americii.
Partea română nu a primit un răspuns concret dar Sargent a promis ca il va
informa pe ministrul de externe Edward Halifax in legatură cu conţinutul discuţiei
lor.
Ziua următoare, diplomatul român s-a
intâlnit direct cu şeful de la Foreign Office, Edward Halifax. Tilea i-a spus
că odată cu recenta acţiune a Germaniei in Cehoslovacia, guvernul român a
pierdut un stoc important de armament pe care se baza şi in consecinţa el cerea
Londrei un imprumut de 10 milioane de lire, pe care guvernul de la Bucureşti
urma să-i folosească pentru a-şi echipa forţele militare şi să-şi dezvolte forţele
aeriene. In ultimele zile ale negocierilor româno-germane de la Bucureşti,
delegaţia germană a făcut cereri, ale căror satisfacere, asigurau monopolul
german asupra exporturilor României şi mai cereau adoptarea unor măsuri ce
restricţionau producţia industrială a României pentru a servi intereselor
Berlinului. Dacă aceste garanţii erau acceptate, Germania urma să garanteze
frontierele României. Acestea
au părut guvernului român foarte asemănătoare cu un ultimatum, care au fost
refuzat de guvernul de la Bucureşti. Tilea a declarat că este „in opinia
guvernului pe care-l reprezintă, vital ca guvernul londonez să considere o
declaraţie publică prin care să precizeze ce acţiuni ar lua in cazul in care
România ar fi victima agresiunii germane.”
El sublinia că guvernul român işi exprima convingerea că constituirea unui bloc
solid format din Polonia, România, Grecia, Turcia, Iugoslavia care cu suportul
Marii Britanii şi Franţei ar putea salva situaţia.
De altfel in ultimele 2-3 zile, V.V Tilea observase demonstraţii de unitate
românească a populatiei in faţa a ceea ce părea un pericol iminent. Tot in
cadrul acestei intalniri Tilea i-a inmânat lui Halifax telegramă primită la 16
martie, cu instrucţiunile de a atrage guvernului britanic consecinţele
neimplicării Angliei in evoluţia evenimentelor din Europa centrală şi lăsarea Germaniei
o oportunitate de a acţiona liberă.
Lordul Halifax i-a replicat lui Tilea că conţinutul discuţiei lor urma să
ajungă imediat la cunostiinţa primului ministru Neville Chamberlain şi că
acesta in seara aceleaşi zile avea plănuit un discurs care va exprima noile
direcţii ale politicii externe britanice in lumina noilor informaţii primite.
In final Tilea l-a intrebat pe Halifax dacă nu ar fi mai uşor ca guvernul
Maiestăţii Sale să impulsioneze Polonia să extinda intelegerea de asistenţa
mutuală cu România, pentru a fi vizată şi o posibilă agresiune germană şi ca
statele balcanice să pregatească o declaraţie in care ele să-şi exprime dorinţa
că o să-şi apere frontierele unei alteia. Tilea
i-a specificat lui Halifax că „ nu trebuie exclusă, in nici un caz,
posibilitatea ca guvernul german să treacă aproape imediat la o ofensivă asupra
României”, declaraţie prin care diplomatul român incerca să atragă atenţia
asupra urgenţei cu care Foreign Office-ul trebuia să acţioneze. In
momentul in care aceste informaţii au ajuns la cunoştiinţa primului ministru
britanic a fost convocată o sedinţă specială pentru a se discuta problema.
Sedinţa a inceput la orele 17 00, in ziua de 18 martie, in care lordul Halifax
a inceput prin a detalia toate complicaţiile ce s-ar ivi dacă presiunile
germane, sub forma de ultimatum, dau rezultate iar N. Chamberlain considera că
in realitate acţiuniile Germaniei inseamnă „dominaţia lor, asupra României şi a
intregii zone sud-est europene.”