“Aurul negru” românesc in contextul pregătirii Europei de război.
“Aurul
negru” românesc in contextul pregătirii Europei de război.
In anii 1938 si 1939 şi in lunile
premergătoare celui de al II lea război mondial, petrolul atinsese cote maxime
de interes fiind “motorul” din spatele armatelor statelor europene.
Potrivit unor statistici europene, România deţinea 2,2% din producţia mondială
de ţiţei brut, fiind al şaselea, producător din lume şi al doilea din Europa,
după S.U.A, U.R.S.S, Venezuela, Iran-Bahrein şi Indiile Olandeze.
In ciuda garanţiilor oferite de Marea Britanie, României la 13 aprilie 1939 şi
a acordului economic incheiat la 11 mai 1939, guvernul britanic incercând să
prevină izbucnirea unui război local intre România şi vecinii ei care făceau
presiuni tot mai puternice ca Bucureştiul să facă anumite concesii teritoriale,
a incercat să inducă autorităţiilor române o mai mare permeabilitate in
discutarea retrasării graniţelor de vest şi sud-est ale României. Lordul
Halifax considera că dacă pretenţiile Ungariei şi Bulgariei erau indeplinite
atunci ele nu ar mai fi dorit să impărtăşească cauza Germaniei. Marea Britanie
era interesată de soarta industriei petroliere româneşti deoarece in contextul
in care Wehrmachtul depindea in mari proporţii de petrol, era vital ca Londra
să nu permită Germaniei achiziţionarea unor cantităţi mari de petrol sau
produse adiacente.
După momentul Tilea, in care România captase in mod intens atenţia Londrei,
petrolul românesc reuşise să facă acelaşi lucru dar cu un grad de risc mai mare
şi cu un timp de reacţie mai scurt din partea oficialilor britanici. In
planurile britanice petrolul românesc era considerat un excelent inlocuitor
celui ce venea dinspre golful Persi.
Mareşalul Petain preciza că “principala preocupare a naţiunilor” era asigurarea
“mijloacelor materiale caracterizate prin viteză şi putere” toate aceastea
funcţionau pe bază de derivate ale ţiţeiului. Un publicist, comentand
importanţa petrolului la nivel mondial spunea că “primul conflict mondial a pus
in lumină importanţa decisivă pe care a caştigat-o petrolul in viaţa modernă.
Ce de-al doilea a demonstrat că el a devenit sângele insuşi al războiului.”
Marea Britanie deţinea in România
acţiuni semnificative la societăţi petroliere importante precum “Astra Română”,
“Steaua Română” sau “Unirea” iar impreună, reprezentanţii Franţei şi Angliei
controlau ¾ din producţia şi exporturile româneşti de petrol. In ceea ce
priveşte investiţiile statelor democratice Occidentale, Franţa, Marea Britanie,
Olanda şi Belgia in industria petrolieră, acestea investeau aproximativ 45%
faţă de 3% şi 0,2 ale Italiei şi respectiv Germania.
Londra a coordonat acţiuniile şi poziţiile acestor societăţi in aşa fel incât
ele să nu fie direcţionate in sprijinirea economiei şi efortului de război al
Germaniei.
Statutul Marii Britanii a impus chiar inainte de izbucnirea celui de al II lea război
mondial, să oprească importurile germane de materii prime din Romania şi
blocarea tranzitului acestora către Germania. Foreign Office-ul il insărcinase pe ministrul
britanic de la Bucureşti, Sir Reginald Hoare să abordeze problema petrolului
românesc cu regele Carol al II lea. Astfel pe 1 aprilie 1939 diplomatul englez
s-a intâlnit cu suveranul român şi l-a informat de ingrijorarea Marii Britanii
privind destinul resurselor de petrol româneşti in cazul unei invazii germane.
Regele român i-a răspuns omologului său că a pus problema petrolului intr-un
fundal greşit deoarece “ipoteza pe care a emis-o insemna că toată ţara e
cotropită, interesul lor, tot atât cât şi al nostru, este să nu ajungem aici.”
In cadrul Foreign Office-ului
predomina teama că Germania urma să-şi asigure cu forţa rezervele de petrol ale
României. Din acest motiv Foreign Office-ul trebuia să ia măsuri rapide şi
concrete pentru a garanta siguranţa petrolului românesc. In această situaţie,
ministrul britanic de la Bucureşti, Reginald Hoare transmitea la Londra că o
asistenţă militară eficientă României trebuia să implice o armată de 100000 de
militari şi acompaniată de raiduri aeriene din Cipru.
Serviciul militar de informaţii britanic concluziona in urma unor rapoarte periodice
intocmite in perioada 1938-39’ că petrolul României era extrem de tentant
pentru Hitler şi lua in considerare distrugerea puţurilor de petrol şi blocarea
rutelor de aprovizionare de pe Dunăre şi a căilor ferate. Maiorul Laurence
Grand, maiorul Montague Chidson, maiorul Mills Jeffries şi locotenent colonel
Colin Gubbins erau membrii secţiei D, creată de Serviciul militar de Informaţii
britanic, ce avea ca obiectiv intreprinderea unor acţiuni cu caracter subversiv
in România in cazul in care ţara intra sub dominaţie germană.
Incă din primăvara anului 1939 Londra a propus Bucureştiului un plan de distrugere a
instalaţiilor petroliere, regele Carol al II lea dându-şi acordul prealabil
insă preciza necesitatea compensarea acestor actiuni cu armament şi bani. Marea
Britanie trimisese incă din iunie 1939, trei specialişti in România,
supervizaţi de maiorul John Holland, având ca obiectiv elaborarea unui plan in
problema petrolului românesc. Aceştia considerau că eventualele acţiuni
trebuiau să urmeze 3 direcţii principale: prima avea in vedere distrugerea
exploatărilor petroliere in colaborare cu Statul Major Român şi cu unităţi ale
armatei române, a doua viza participarea unor ingineri specialişti britanici,
asistaţi de subunităţi de genii, la distrugerea parţială a instalaţiilor
petroliere şi a treia urmărea distrugerea liniilor de transport şi comunicaţii
care puteau fi utilizate pentru livrarea petrolului către Germania. Primul
ministru român Armand Călinescu nota pe 8 august 1939 că “România dacă va fi atacată
spre a i se lua cu forţa bogaţiile ei, in special petrolul poate fi luat, apoi,
atunci, România nu ezita să distrugă puţurile ce le are.”
Spre sfârşitul lunii august 1939, reprezentanţii Marii Britanii şi Franţei
aveau un plan de rezervă pentru distrugerea rezervelor de petrol româneşti,
care nu implica avizul autorităţiilor de la Bucureşti.