N.A.T.O - gestionarea situaţiilor de criză
Gestionarea situaţiilor de criză
Ȋn viziunea NATO, criza poate fi
înţeleasă drept o situaţie manifestată la nivel naţional sau internaţional, ce
este caracterizată de existenţa unor ameninţări la adresa valorilor,
intereselor sau scopurilor principale ale părţilor implicate. Specialiştii sunt
de părere că spectrul crizelor, cu care se confruntă organizaţiile de
securitate, include atât crizele internţionale, cât şi pe cele cu o dimensiune
pur naţională.
Toate crizele care afectează sistemele
politice, sociale, economice, informaţionale şi militare sunt, în esenţa lor,
de origine politică. Acestea provin din apariţia şi dezvoltarea unor defecţiuni
grave, în primul rând în cadrul fluxurilor în care se definesc relaţiile dintre
sisteme sau dintre componente ale sistemelor. Crizele internaţionale au, în
general, aceeaşi configuraţie şi aceeaşi cauzalitate. Crizele politico-militare
apar atunci când sistemele sau acţiunile politice ajung în impas, când sunt
epuizate toate celelate surse şi se apelează la ultima forţă care ar putea
scoate politicul din dificultate, forţa militară.
De remarcat este faptul că aceste crize
nu se declanşează in mod neaşteptat. Există întotdeauna o fază de trecere de la
normalitate la anormalitate şi de la anormalitate la precriză, acestea putând
fi identificate după modificările survenite la nivelul indicatorilor de stare
şi de proces.
Gestionarea crizelor poate fi înţeleasă
ca un proces care implică organizare, planuri şi măsuri menite să aducă sub
control criza, să oprească evoluţia acesteia şi să proiecteze o soluţie acceptabilă.
Gestionarea crizelor presupune următoarele aspecte:
ü
Sesizarea disfuncţionalităţilor de sistem şi de proces şi de
găsirea unei modalităţi de monitorizare ale acestora;
ü
Sesizarea fenomenului de criză, din faza de anormalitate şi
de precriză, analizarea şi cunoaşterea detaliată a acestuia;
ü
Identificarea punctelor sensibile, a vulnerabilităţilor şi a
punctelor forte ale acestui fenomen şi acţiunea adecvată asupra acestora;
ü
Unificarea şi coalizarea tuturor factorilor anticriză şi
angajarea acestora în a formula şi a realiza, unele răspunsuri adecvate.
Managmentul crizelor trebuie să răspundă la următoarele
întrebări:
ü Cu ce fel de criză avem de-a face?
ü
Care sunt cauzele care au generat-o?
ü
Care sunt caracteristicile ei?
ü
Care este aria ei de răspândire?
ü
Care sunt efectele şi implicaţiile cunoscute?
ü
Care sunt forţele, mijloacele şi situaţiile care au
declanşat-o şi cum sunt acestea angajate sau afectate de procesul crizei şi a
conflictului?
ü
Care sunt structurile şi caracteristicile?
ü Care sunt evoluţiile posibile?
Sistemele informaţionale – structuri şi acţiuni, in managmentul
conflictelor, reprezintă ochii şi urechile celor care îşi asumă
responsabilitatea gestionării, supravecherii şi rezolvării crizelor. Din acest
motiv, serviciile de informaţii şi structurile de analiză, evaluare şi prognoză
a mediului internţional de securitate, a situaţiilor generatoare de conflicte
şi crize trebuie tratate cu foarte mare interes şi cu toată atenţia. De
rezultatul acţiunii acestora depinde în foarte mare măsura calitatea,
oportunitatea şi eficienţa deciziilor care se iau, de aceea, misiunea lor este
destul de dificilă.
Ţările membre NATO acordă o importanţă
deosebită problemelor legate de gestionarea situaţiilor de criză şi aceasta
este reflectată în Conceptul Strategic (1999), care desemnează această problemă
drept una din misiunile principale de securitate ale Alianţei.
Ȋn conformitate cu Articoul 7 din
Tratatul de la Washington, NATO este dispus, de la caz la caz şi prin consens,
să contribuie la prevenirea efectivă a conflictelor şi să participe activ în
soluţionarea crizelor, inclusiv prin operaţiuni de ripostă în cazul situaţiilor
de criză. Menţinerea unei capacităţi generale de rezolvare cu succesa
situaţiilor de criză constituie o parte integrantă a metodei Alianţei de
menţinere a păcii şi reîntărire a securităţii şi stabilităţii euro-atlantice.
La finele Războiului Rece, politica Alianţei de gestionare a
crizelor a fost adaptată ţinând cont de natura complet diferită a riscurilor cu care aceasta se
confruntă în prezent. Aceasta se bazează pe trei elemente care se susţin
reciproc: dialogul, cooperarea cu alte ţări şi întreţinerea capacităţii de apărare
colectivă a NATO.
Fiecare dintre aceste trei elemente sunt concepute pentru a asigura prevenirea
sau soluţionarea pe cale paşnică a conflictelor şi crizelor care afectează
securitatea zonei euro-atlantice.
Consultările dintre ţările membre NATO joacă un rol principal în gestionarea
crizelor, dobândind o semnificaţie aparte în perioadele de tensiuni şi criză. În
astfel de circumstanţe, adoptarea rapidă a deciziilor, bazată pe consensul
asupra măsurilor care trebuie luate în domeniul politic, militar şi al
urgenţelor civile, depinde de consultările imediate şi permanente între
guvernele statelor membre. Principalele institu ii NATO pentru consultările
intensive necesare în acest context sunt: Consiliul şi Comitetul de planificare
a apărării, asistate de către Grupul pentru coordonarea orientărilor, Comitetul
politic, Comitetul militar şi Înaltul comitet pentru planificare în situaţii de
urgenţă. De asemenea, în caz de necesitate, pot interveni şi alte comitete ale
NATO.
Gestionarea crizelor este unul din
domeniile de activitate stabilite în cadrul Programului de lucru al
Parteneriatului pentru pace şi figurează în programele individuale de
parteneriat. Activităţile includ expuneri şi consultări, vizite ale experţilor,
cursuri de gestionare a crizelor, participarea ţărilor partenere la exerciţiul
general anual al NATO de gestionare a crizelor şi transmiterea de documente
generice pe aceast temă, ţărilor partenere.