Politica Foreign Office-ului in Europa de Sud-Est
Politica
Foreign Office-ului in Europa de Sud-Est
Istoricul grec Tucidide cand a scris Războiul Peloponeziac afirma că “cei
puternici fac ceea ce au puterea să facă iar cei slabi suferă ceea ce trebuie
să sufere” , Europa interbelică era u impartită in criterii asemănătoare dar
mascate in Mari Puteri cu interese generale şi state mici cu interese limitate,
o clasificare stabilită dupa primul război mondial la Versailles in 1919.
Pe continentul European, Marea Britanie şi Franta reprezentau democratiile
occidentale care vegheau asupra ordinii stabilite la Paris, actiune ce le
situau intr-o cursă diplomatică cu statele revizioniste Germania, Italia,
Ungaria care doreau şi actionau cu toate puterile lor pentru a redesena teritorial
harta Europei.
In
1938, Imperiul britanic reprezenta aproape 25 % din suprafata ocupată de uscat a
Terrei, de altfel era un sistem eficient al cărui tel era mentinerea păcii
europene. Puterea comercială a Marii Britanii rivaliza cu cea a Statelor Unite
ale Americii, avand o economie ce se baza pe relatiile stranse intre coloniile
si dominioanele sale. Totusi
comparand Marea Britanie cu Rusia, Germania şi Franta , ea avea o armată
terestră relativ mică iar Statele Unite ale Americii şi Japonia detineau o
flotă numeroasă puternică atat ca tehnică cat şi ca eficientă. De altfel Anglia
nu mai era protejată de mare ca in trecut, deoarece evolutia aviatiei permitea ca
bombardiere inamice să treacă peste Canalul Manecii si să atace oraşele
britanice.
In
această perioadă Ministerul de Externe
dobandise o influentă decizională fără precedent in cadrul guvernului
englez , doar primul ministru era un factor ce putea intoarce o hotărare a şefului
de la Foreign Office. Parlamentul care reprezenta opinia publica era mai
degrabă interesat de rezolvarea problemelor interne decat de orientarea
politicii externe, care depindea de diplomatia de cariera din cadrul ministerului
de externe ce avea o traditie respectată in intreaga lume.
Sediul
Foreign Office-ului situat in strada Downing numarul 10 era resedinta ministrului de
externe britanic din Londra.
Foreign Office-ul functiona in conjunctură cu Serviciul diplomatic din toate tările
lumii , acolo unde Marea Britanie avea interese şi relatii stabilite prin
tratate. Această institutie poate fi interpretată drept “creierul” aparatului
politicii externe britanice iar ambasadele actionau asemenea unor “legături
neuronale”. Ambasadorii
trimiteau la Londra rapoarte şi note informative cu privire la situatia
internatională şi cum aceasta putea afecta pozitiv sau negativ interesele
Angliei. Cele mai importante delegări diplomatice includeau ambasadele de la
Roma, Berlin, Paris, considerate că apartineau unui “cerc intern”.
Istoricul D.C Watt a identificat două elemente
ce influentau linia generală a Foreign Office-ului: primul era reprezentat de
birocratia ce era pusă in serviciul marilor coorporatii a căror “cooperare era
necesară in implementarea decizilor politicii externe”. De altfel in această
categorie poate fi inclusă şi tensiunea ce exista intre Foreign Office şi
Trezorerie. Al doilea element era reprezentat de grupurile variate de
consilieri militari ce includeau ataşatii militari din intreaga lume.
Pană in
vara anului 1938 Marea Britanie se multumea ca Franta să detină intaietatea in
relatiile diplomatice cu statele din estul Europei, implicarea sa luand forma
aprobării strategiei franceze din zonă.
Această libertate acordată Frantei a dus la crearea Micii Intelegeri şi a
Intelegerii Balcanice , organizatii ce aveau ca scop mentinerea statu-quoului
teritorial hotărat in 1919-1920 la Conferinta de pace de la Paris. Romania
ocupa un loc insemnat in aceste două organizatii regionale ce urmareau prin
politica promovată să asigure pacea in sud-estul şi centrul Europei precum şi
stăvilirea unor posibile dorinte de revanşa a statelor invinse din primul război
mondial.
Marea
Britanie reprezenta după cum declara Winston Churchill in cadrul unui dineu la
care a participat şi Grigore Gafencu, “o civilizatie cu un regim in care
Parlamentul face legile, iar tribunalele independente le aplica , in care
autoritatea care guvernează se supune cutumelor bine stabilite şi vointei
poporului astfel cum este ea exprimată in Constitutie şi in care poporul are
respect fată de legi şi simtul continuitătii”.
Din perspectiva lui Churchill evolutia Germaniei după venirea la putere a lui
Adolf Hitler şi instalarea regimului national-socialist trebuia să fie tinută
sub control deoarece era o tară cu o formă de guvernare care ducea o luptă
impotriva tuturor garantiilor considerate in Anglia drept esentiale pentru
securitatea indivizilor şi a natiunilor.
Cumplitele pierderi umane suferite de Marea
Britanie in timpul primului război mondial i-au determinat atat pe politicieni
cat şi opinia publică să se teama de perspectivele unui nou război. Guvernul
lui Neville Chamberlain a
fost preocupat să asigure Angliei in cazul izbugnirii unui razboi, o apărare
corespunzatoare, pe măsura importantei sale in lume. Politica de apărare a
Regatului Unit avea patru obiective majore : securitatea Marii Britanii,
protejarea principalelor drumuri comerciale, apărarea Imperiului şi disponibilitatea
de a coopera la stategia de pace organizată de aliatii Marii Britanii.
In
1938 Germania aloca 16,6 % din productia totală domeniului militar in timp ce
Marea Britanie şi Franta doar 7%. Pentru a caştiga timp să recupereze distanta
fată de Germania in cursa inarmării, primul ministru britanic Neville
Chamberlain promova un program de pacificare a Europei, ce presupunea resetarea
unor eventuale resentimente şi remodelarea securitătii pe continentul european
bazată pe increderea reciprocă intre state pe principiul nationalitătilor.
Pană
in 1938 diplomatia engleză nu a avut o strategie bine conturată cu privire la
modul cum ar trebui să evolueze relatiile sale cu Romania, Polonia şi celelalte
state membre ale Intelegerii Balcanice şi a Micii Intelegeri. Acest se datora
faptului că in zona statelor est europene Franta era cea care avusese relatii traditionale
şi era liantul direct către Occident. In octombrie Sir Alexander Cadogan,
subsecretar de stat permanent la Foreign Office sublinia necesitatea ca Marea
Britanie să “elimine pierderile din central şi estul Europei, să lase Germania,
dacă va reusi, să-şi găsească acolo spatial vital, acel Lebensraum evocat de
Hitler in Mein Kampf, de aceasta ea trebuia să-şi consolideze in regiune,
statutul de putere economică dominantă”. Dorinta Angliei era ca prin această
actiune să se apropie de Germania, acest deziderat fiind unul din obiectivele
politicii externe britanice chiar şi după instaurarea din 30 ianuarie 1933 la
putere a lui Adolf Hitler. Foreign Office-ul urmarea cu atentie “să nu inchidă
uşa tratativelor cu cel de al III lea Reich” şi să inlăture orice ocazie prin
care Anglia ar fi fost obligată “să ia angajamente noi pe continent”.
Pe această linie venea şi declaratia ziaristului britanic Wickham Steed ce
spunea că “Marea Britanie nu vrea să mai raspundă de securitatea unor popoare
continentale ale caror relatii politice nu le controlează.”
In
cadrul situatiei internationale anilor premergători celui de-al II lea război
mondial, Europa Centrală şi de Sud-Est devenea un teren de luptă diplomatică
intre statele revizioniste şi democratiile occidentale. Politica expansionistă promovată
de Hitler avea ca obiectiv aservirea statelor din jurul Germaniei din punct de
vedere economic, politic şi care trebuiau să devină “baza de fier” al unui bloc ce
trebuia să aibe o “politică, o economie şi o armată proprie” subordonată
Berlinului.
Cercurile conducatoare din Romania s-au orientat spre o politică externă ce
avea ca scop mentinerea, apărarea integritătii şi independentei nationale
impotriva expansiunii influentei germane şi a statelor sale de presiune Ungaria
si Bulgaria. Pentru a reuşi in acest demers diplomatia romanească a incercat să
intarească relatiile cu Marea Britanie singura mare putere capabilă să ofere
asistenta necesară.