Crize Politice Israel, SUA si Iran
După
11 septembrie 2001 politica externă a Statelor Unite s-a schimbat trecānd de la
pasivitatea victorioasă de la sfārşitul războiului rece la o atitudine activă
vizavi de potenţiale ameninţări reale la adresa securităţii.
In
timpul preşedintelui George W. Bush reţeaua teroristă Al-Qaeda a reprezentat
ţinta unui atac permanent, in Afganistan, Pakistan, Irak condinuānd şi acum in
timpul mandatului lui Barack Obama. Irak-ul a fost invadat de o Alcoa condusă
de S.U.A şi Marea Britanie sub pretextul că ţara condusă de Saddam Hussein avea
ambiţii nucleare, in mod particular obţinerea bombei nucleare. Aceeaşi situaţie
se poate observa in Orientul Mijlociu in prezent dar in Iran-ul condus de
Ahmadinejad iar S.U.A şi Israelul nu vor tolera ca arma nucleară să ajungă in
forma sa finală funcţională, implicit la dispoziţia unui om impulsiv şi
iraţional. La ora actuală ţările ce posedă arma nucleară sunt Statele Unite,
Rusia, Marea Britanie, Franta, China, Israel, India, Pakistan şi Corea de Nord
iar ingrijorarea planează asupra Iranului. Factorii care vin in susţinerea
acţiunii de impiedicare a unei eventuale evoluţii a programului nuclear iranian
sunt numeroşi.
In
primul rānd ţara este condusă de un om politic care foloseşte in discursul său
termeni precum „eradicare”, „anihilare”, „distrugere totală” la adresa altui
popor. In al doilea rānd legăturile strānse dintre anumite persoane din
conducerea militară a Republicii Islamice Iran cu membrii activi ai grupării
teroriste Al-Qaeda, dau naştere posibilităţii ca o bomba nucleară să ajungă in
rucsacul unui militant frenetic care să o detoneze in inima New York-ului sau
in centrul Tel Aviv-ului. Un al treilea factor care ar trebui să ne capteze
atenţia este ura, un cuvānt potrivit, al liderilor de la Teheran pentru statul
Israel, datorită noului statut de avocat al palestinienilor. Mark Hans,
profesor şi şef de catedră la Universitatea din Texas, Austin consideră, după
ce a analizat datele privind programul nuclear iranian că oamenii de ştiinţă de
la Teheran mai au de aşteptat 3-5 ani pānă la faza de testare şi 8-10 in faza
de implementare militară. Totuşi sunt informaţii ce provin de la CIA in
rapoartele lunare oficiale trimise la Washington care oferă o altă realitate a
stadiului in care se află programul nuclear iranian.
Astazi,
terorismul reprezintă o ameninţare la adresa securităţii internaţionale iar
legăturile (cunoscute) strānse ale Iranului cu Al-Qaeda, fac ca deasupra
conducerii acestui stat să planeze un aer de incertitudine şi mai ales
neincredere. In Orientul Mijlociu tensiunile dintre Israel şi Iran tind să
escaladeze, iar Statele Unite par a fi lipsite de mijloace diplomatice utile.
Aici intervine manipularea informaţiei ca mijloc de atenuare a conflictului şi
evitarea escaladării sale intr-o confruntare armată cu implicaţii deosebit de
grave in zonă şi nu numai.
Iranul posedă o armată considerabilă cu armament de
tip sovietic, relativ vechi insă capabil să facă distrugeri serioase. Pe de-o
parte armata israeliană este dotată de cea americană, franceză şi germană cu
avioane, rachete şi tancuri de ultimă generaţie. Aparent lupta pare
disproporţionată mai ales că portavionul U.S.S Michigan a fost trimis in golful
persic. Consiliul Naţiunilor Unite prin ai săi reprezentanţi
duce o luptă contra-cronometru pentru detensiona situaţia in timp ce agenţii
Mossad-ului ucid oamenii de ştiinţă iranieni implicaţi in programul nuclear.
Civilizaţia şi ordinea rezidă in controlul violenţei iar dacă aceasta devine
incontrolabilă atunci pentru diverse perioade de vreme haosul va domni
nestingherit.
Pe
lāngă tema centrală a disputei, programul nuclear iranian nu trebuie să scăpam
din vedere resursele de energie, de petrol şi gaze naturale pe care Teheranul
le controlează. Orientul Mijlociu este zona cea mai militarizată din lume, cu o
prezenţă americană semnificativă, de aici şi resentimentele privind această
ţară. Securitatea energetică din Iran şi zonele adiacente are ramificaţii
semnificative in Occident, influenţānd pretul carburantilor si implicit
climatul social din tari precum S.U.A, Franta, Spania, Germania sau Marea
Britanie.
Regimul fundamentalist autoritar de la Teheran a intreţinut o
atitudine războinică la adresa S.U.A şi a statelor N.A.T.O ce consideră din ce
in ce mai serios ultima soluţie odată ce oficial discuţiile diplomatice vor
eşua complet: războiul. Informaţii colectate de Mosad şi CIA arată că in
interiorul Iran-ului se prefigurează poli de democraţie şi politici moderate,
alimentate cu suport logistic şi financiar de cele două instituţii menţionate
anterior.
Recent,
Iranul a declarat că va lăsa reprezentanţii IAEA (Agenţia internaţională pentru
energie atomică) să clarifice dacă programul nuclear dezvoltat la Parchin are
valenţe militare. Acest complex este dedicat cercetării, dezvoltării şi producţiei
de muniţie, rachete şi explozibili, loc unde inspectorii de la IAEA in vizita
precedentă din 2008 au anunţat că se fac experimente hidrodinamice ce pot fi
legate de o eventuală dezvoltare nucleară cu tangenţe militare imediate.
Ritmul rapid al societăţii a făcut această lume să fie plină de pericole care
cu siguranţă in anii ce urmează se vor intensifica dacă măsurile propice nu vor
fi luate. Pericolele reprezentate de terorism şi armele de distrugere in masă
ne pun in faţa unui climat de securitate nou. Criza din Orientul Mijlociu
afectează securitatea globală, prin extensiile sale violente ale terorismului
islamic şi de ce nu posibilă violentă incleştare armată intre Iran şi
S.U.A-Israel-N.A.T.O de cealaltă parte.
In
Orientul Mijlociu frontierele statale sunt reciproc recunoscute din principiu
arbitrare deoarece sunt intemeiate pe sānge şi sol. In aceste ore, aparent
goana după informa£ii credibile şi funcţionale este reperată pe ultima sută de
metri. CIA-ul, Mossad-ul şi MI5-ul caută informaţii de incredere privind
stadiul programului nuclear iranian pentru a şti cu exactitate dacă se poate
pune problema unei intervenţii militare
şi mai ales mijloacele ce urmează a fi utilizate. De altfel, la nivelul
geopoliticii internaţionale, reacţia şi poziţia Rusiei şi Chinei are o greutate
din ce in ce mai mare, intr-o eventuală decizie a S.U.A de a interveni cu forţe
depline.
Totuşi poziţia Israelului este de neclintit, la prima dovadă palpabilă
a posibilităţii ca Teheran-ul sa dezvolte arma nucleara vor interveni.
Premierul Netanyahu are libertatea de a lua decizia unei posibile intervenţii
armate deoarece 8 din cei 14 membri ai Consilului Suprem al Armatei Israeliene
au votat pentru un atac-blietzkrieg asupra instalaţiilor nucleare iraniene.
Ziarele din Israel şi canalele naţionale de televiziune deja pregătesc opinia
publică cu privire la o posibilă astfel de decizie. Fluxul de informaţii de la
Ierusalim planează in jurul siguranţei cetăţeanului şi asupra unui posibil atac
asupra integrităţii teritoriale şi culturale ale statului Israel din partea
Iranului.
Informaţiile
şi manipularea lor pot arunca sau transforma Orientul Mijlociu in Balcanii pre
primul război mondial, mai ales dacă Mossad-ul „atinge” ţinte mai importante de
la Teheran. In acest areal turbulent, activitatea serviciilor de informatţi,
in diversele lor forme pot influenţa dinamica relaţiilor dintre Iran, S.U.A şi
Israel. Diplomaţia tradiţională se pare că şi-a pierdut din utilitate dānd
naştere unei dileme ingrijorătoare: să fie războiul o soluţie salvatoare?
Israelul ia in considerare din ce in ce mai serios efectul benefic al unei
intervenţii chirurgicale asupra instalaţiilor iraniene in ciuda eforturilor
administraţiei Obama de a lăsa această opţiune printre ultimele. Dinamica
relaţiilor statale din Orientul Mijlociu, este mai alertă decat cea din
Occident, motiv pentru care ţări precum S.U.A, Marea Britanie şi Franta par
să-şi fi pierdut răbdarea cu „turbulenţele” din această zonă.